نوار مغز (EEG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی مغز شما را با استفاده از دیسک های فلزی کوچک (الکترودهای) متصل به پوست سر تشخیص می دهد. سلول های مغز شما از طریق تکانه های الکتریکی ارتباط برقرار می کنند و همیشه فعال هستند، حتی در هنگام خواب. این فعالیت به صورت خطوط مواج در ضبط EEG (نوار مغز) نشان داده می شود.

از نوار مغز چه استفاده ای می شود؟

نوار مغز می تواند تغییراتی را در فعالیت مغز تعیین کند که ممکن است در تشخیص اختلالات مغزی، به ویژه صرع یا اختلال تشنج مفید باشد. EEG همچنین ممکن است برای تشخیص یا درمان اختلالات زیر مفید باشد:

  • تومور مغزی
  • آسیب مغزی در اثر ضربه به سر
  • اختلال عملکرد مغز که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد (انسفالوپاتی)
  • التهاب مغز (انسفالیت)
  • سکته
  • اختلالات خواب

چگونه برای نوار مغز آماده شویم؟

در روز آزمایش از مصرف هر نوع کافئین خودداری کنید زیرا می تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد.  داروهای معمول خود را مصرف کنید مگر اینکه دستورالعمل دیگری داده شود.

شب قبل یا روز آزمایش موهای خود را بشویید، اما از نرم کننده ها، کرم های مو، اسپری یا ژل های حالت دهنده استفاده نکنید. محصولات مو می توانند لکه های چسبنده ای که الکترودها را نگه می دارند، به پوست سر شما دشوارتر کنند.

اگر قرار است در طول آزمایش EEG بخوابید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که کمتر بخوابید یا از خواب شب قبل از آزمایش خودداری کنید.

در طول نوار مغز:

در طول نوار مغز ممکن است شما احساس ناراحتی کنید. الکترودها هیچ حسی را منتقل نمی کنند. آنها فقط امواج مغزی شما را ثبت می کنند.

برخی از مواردی که در طی نوار مغزی اتفاق می افتد:

یک تکنسین سر شما را اندازه گیری می کند و پوست سر شما را با مداد مخصوص مشخص می کند تا محل اتصال الکترودها را مشخص کند. این لکه ها روی پوست سر شما ممکن است با یک کرم ریز مالیده شود تا کیفیت ضبط را بهبود بخشد.

تکنسین با استفاده از چسب مخصوص دیسک ها (الکترودها) را به پوست سر شما متصل می کند. بعضی اوقات، به جای آن از کلاهک الاستیک مجهز به الکترود استفاده می شود الکترودها با سیم به ابزاری متصل می شوند که امواج مغزی را تقویت می کند و آنها را بر روی تجهیزات رایانه ای ضبط می کند.

هنگامی که الکترودها در محل قرار گرفتند، EEG به طور معمول 60 دقیقه طول می کشد. انجام آزمایش برای برخی شرایط خاص، شما را مجبور به خوابیدن در حین آزمایش می کند. در این صورت، آزمون می تواند طولانی تر باشد.

شما در طی آزمون در وضعیت راحتی با چشمان بسته آرام می شوید. در زمان های مختلف ، ممکن است تکنسین از شما بخواهد چشمان خود را باز و بسته کنید، چند محاسبه ساده انجام دهید، یک پاراگراف بخوانید، به یک عکس نگاه کنید، برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید یا به یک چراغ چشمک زن نگاه کنید.

فیلم در طی EEG به طور معمول ضبط می شود. حرکات بدن شما توسط دوربین فیلمبرداری ضبط می شود در حالی که EEG امواج مغزی شما را ثبت می کند. این ضبط ترکیبی می تواند به پزشک در تشخیص و درمان بیماری شما کمک کند.

بعد از نوار مغز:

تکنسین الکترودها یا درپوش را برمی دارد. اگر هیچ داروی آرامبخشی مصرف نکرده باشید، پس از انجام این عمل هیچ گونه عارضه جانبی احساس نمی کنید و می توانید به روال عادی خود برگردید.

اگر از داروی آرامبخش استفاده کرده اید، شروع به از بین رفتن دارو می کند. ترتیب دهید کسی شما را به خانه برساند. در خانه استراحت کنید و برای بقیه  روز رانندگی نکنید.

نتیجه:

پزشکان آموزش دیده برای تجزیه و تحلیل EEG ضبط را تفسیر می کنند و نتایج را برای پزشکی که EEG را سفارش داده است ارسال می کنند. پزشک شما ممکن است یک قرار ملاقات مطب برای بحث در مورد نتایج آزمایش قرار دهد.

در صورت امکان ، یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را به قرار ملاقات بیاورید تا به شما کمک کند اطلاعاتی را که به شما داده اند به خاطر بسپارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *